Image:

De 1ste rit-in-lijn van de Driedaagse van West-Vlaanderen vertrekt ook in 2016, 2017 en 2018 vanuit Brugge.  Op verzoek van de nieuwe voorzitter Ignace Destorme van vzw Sportverbond Oostwijk werd eerder dit jaar bij het stadsbestuur van Brugge een dossier ingediend teneinde de bestaande samenwerking te verlengen met 3 jaar.

Het stadbestuur van Brugge met op kop schepen van sport Annick Lambrecht kon zich vinden in de verlengde samenwerking die hedenavond (15 december) op de gemeenteraad werd bekrachtigd. Annick : “De Driedaagse van West-Vlaanderen is een relatief jonge wedstrijd, waarin jeugdige wielerprofs de kans krijgen om hun neus aan het venster te steken, bovendien zien we de organisatie en de sterkte van het deelnemersveld jaar na jaar groeien. Het is me nog altijd bijgebleven dat we in 2013 zelfs de Britse spurtbom Mark Cavendish op ’t Zand mochten verwelkomen.”

De organisatieploeg van Harelbeke is uiterst tevreden over het verlengde engagement : “Voor de 1ste rit in lijn starten in de provinciehoofdstad, een mooier kader en dito uitstraling kunnen we niet hebben. Dit is een beloning van onze volledige organisatieploeg, onze recent overleden voorzitter Philippe Vandendorpe zou best fier zijn op zijn team” aldus Ignace Destorme

Door het verlengde engagement strijkt op zaterdag 5 maart 2016  het internationale profpeloton voor het zesde jaar op rij neer op ’t Zand.

De samenwerking tussen de Driedaagse van West-Vlaanderen en de Stad Brugge werd in 2011 opgestart. In 2011 en 2012 reden de renners vanuit Brugge richting Bellegem. In 2013 werd de etappe omgedoopt tot de Vlaamse Pijl-Luxauto, met aankomst in Harelbeke toen de vereniging uit Harelbeke aan boord kwam van de organisatie van de Driedaagse van West-Vlaanderen.

De Stad en de Harelbeekse organisatie blijven vasthouden aan een open rennersdorp. “Het is een vaste afspraak geworden voor de supporters. Ze kunnen de renners van zeer nabij aanschouwen”, klinkt het verder bij de Brugse sportschepen, “die gemoedelijke sfeer is eigen aan de wielersport en we vinden het belangrijk dat dit behouden blijft. Net voor de middag zullen de renners worden voorgesteld op het podium, waarna ze om 12.15 uur de eerste rit-in-lijn aanvatten.” De start van de Driedaagse in Brugge zal opnieuw gecombineerd worden met de zaterdagmarkt, die uitwijkt naar de omliggende straten.

Zowel de etappe Brugge- Harelbeke als het eindklassement werden in 2015 gewonnen door de Belg Yves Lampaert van Ettix-Quickstep .